Fietstochten langs boerderijen in Salland

Geplaatst 20 aug. 2013 07:14 door Admin Stichting Sallands Erfgoed   [ 28 aug. 2013 13:03 bijgewerkt ]

Een ware ontdekkingstocht langs de mooiste boerderijen in Salland, samengesteld door kenners uit de regio. Zo valt het jongste initiatief van Stichting Sallands Erfgoed te typeren. Samen met historische verenigingen uit Salland heeft de stichting acht fietsroutes samengesteld langs een grote variatie aan boerderijen in Heeten, Bathmen en Lettele, Den Ham, Heino, Schalkhaar, Olst en Wijhe en in Hellendoorn. Op zondag 25 augustus wordt het routeboekje gepresenteerd in Heeten.

Stichting Sallands Erfgoed hoopt met de routes te laten zien wat Salland zo mooi maakt: een afwisselend landschap met daarin prachtige karakteristieke boerderijen. De stichting probeert het bewustzijn van de waarde van dit eeuwenoude erfgoed te versterken. De acht routes zijn met kaartjes en een routebeschrijving in een boekje opgenomen. Ook is per route een tiental boerderijen uitgelicht. De routes zijn tot stand gekomen met behulp van de historische verenigingen in Salland en een financiële  bijdrage vanuit LEADER.

De routes maken duidelijk dat er veel verschillende type boerderijen zijn, afhankelijk van de periode waarin ze gebouwd zijn. Veranderingen in landbouwmethodes en de overgang van akkerbouw naar veeteelt leidde tot nieuwe soorten bebouwing. De regionale verschillen zijn vrij klein. De routes gaan langs oude erven en katersteden, krukhuisboerderijen, dwarshuisboerderijen, ontginningsboerderijen, landgoedboerderijen en wederopbouwboerderijen. Maar ook de moderne stallen ontbreken niet. Daarnaast is er een grote verscheidenheid aan bijgebouwen, zoals de kokhuisjes, karnhuizen, hooibergen, kippenhokken en kapschuren. Hier en daar is nog een traditionele moestuin voor de boerderij te vinden. Kortom, er is veel te zien en te ontdekken tijdens een fietstocht langs boerenerven.

Op zondag 25 augustus vindt de presentatie van de routes plaats. Om 10.00 uur zal Maureen Fakkert, voorzitter van de stichting het eerste exemplaar van het routeboekje uitreiken bij Bosgoed, Dorpsstraat 17 in Heeten. Vervolgens is de start van de fietstocht rond Heeten. Tot 11 uur kan me starten. Op boerderij De Hovenier, Weeleweg13, krijgen de deelnemers koffie of thee met cake. Bij Koe in de Kost, Stokvisweg 10, is er een fruitstop. Bij de landwinkel  De Maathoeve, Witteveensweg 23 kan men tegen betaling een lunch krijgen. De landwinkel is tevens geopend. Hier verzorgen vanaf 12.00 uur vakmensen demonstraties van oude ambachten zoals bijvoorbeeld rietdekken, voegen, timmeren en het maken van een hooiberg. Ook zijn Stichting Sallands Erfgoed en de Historische vereniging Heeten aanwezig met een stand. De stichting heeft oude bouwmaterialen beschikbaar en presenteert om 14.30 uur de nieuw ontwikkelde brochure: “Streekeigen nieuwbouw in Salland”. De fietsroutes zijn na 25 augustus ook te downloaden op onze website, klik daarvoor hier!

Bij de landwinkel is iedereen (dus ook niet-fietsers) welkom om de demonstraties te bekijken.