Streekeigen erven en restauratiefair

Geplaatst 10 mei 2013 11:45 door Admin Stichting Sallands Erfgoed

Komende tijd zijn we als Stichting aanwezig bij een tweetal activiteiten:

De eerste activiteit omvat twee avonden over streekeigen erven vanuit het Oversticht, Landschap Overijssel en  Monumentenwacht:

Voor bewoners van het buitengebied Deventer op 14 mei 19:00 – 21:30 uur in Restaurant de Lindeboom, Lindeboomweg 1a te Schalkhaar

Adviseurs van Landschap Overijssel, Stichting Monumentenwacht en Het Oversticht geven u ter plekke gratis advies over het herstellen van uw erf! Alle bewoners in het buitengebied van de gemeente Deventer zijn van harte welkom. Ook bewoners die niet in een historische boerderij wonen of geen concrete plannen hebben. Dus kom gerust even binnenlopen!

Behoud van het streekeigen karakter

Bewoners die eraan denken om hun erf anders in te richten, zoeken naar mogelijkheden voor hun leegstaande schuur of kippenhok, of  het  herstel van de voorgevel van hun boerderij overwegen nu de BTW voor deze werkzaamheden maar 6% is kunnen gratis advies krijgen hoe ze dit op een streekeigen manier kunnen doen. Ook kan het bijvoorbeeld gaan om het inpassen van schuren en stallen met beplanting en het herstellen van streekeigen beplanting. Behalve gratis advies zijn er ook subsidiemogelijkheden voor de uitvoering van het advies. Vooral voor herstelwerkzaamheden aan boerderijen en bijgebouwen is nog veel mogelijk.

Voor bewoners van het buitengebied van Raalte en Olst-Wijhe op 18 juni 19.00 – 21:30 uur in ’t Wapen van Wesepe, Ds. E. Kreikenlaan 8 te Wesepe. De inloop start om 19.00 uur

De tweede activiteit is de Restauratie Fair in Hengelo op 2 juni a.s. van 10 tot 17 uur op Erve Woldhuis, Haarweg 3 te Hengelo, een uniek en historisch erf op het landgoed Twickel. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.historischbouwmateriaal.nl/restauratiefair11.html

Mocht u interesse hebben voor het onderwerp, kom vooral langs!