Projecten‎ > ‎

Boeken

Een spoor van verwoesting (2016)
De bevrijding door de geallieerden in april 1945 trok een spoor van verwoesting in het Sallandse land. De Duitse bezetter bood in deze contreien nog wanhopig tegenstand tegen de oprukkende Canadezen. Ruim 250 boerderijen raakten daarbij onherstelbaar beschadigd. In de naoorlogse jaren kwamen hier met steun van de overheid karakteristieke wederopbouwboerderijen voor in de plaats. De robuuste gebouwen met rode pannendaken herinneren zowel aan het oorlogsleed als aan de vastberadenheid van de wederopbouwperiode. Aan de hand van gesprekken met de laatste ooggetuigen schetst historicus Ewout van der Horst met fotograaf Alex Witteveen een levendig beeld van de bewogen geschiedenis van de wederopbouwboerderijen in Salland.

128 pagina’s, paperback, 21 * 21 cm.

Verkoopprijs:   € 14,95

Portokosten:

-      1 - 3 exemplaren: € 3,50 per zending

-      Meer dan 3 exemplaren: kosteloze verzending

U kunt uw bestelling doen via het bestelformulier

Boerderijen in Salland (2013)
Stichting Sallands Erfgoed zet zich in voor het behoud van historische boerderijen in de regio op 8 november 2013 is hét standaardwerk over boerderijen in Salland uitgekomen. Dit is een moderne uitgave, met pakkende teksten en veel historisch beeldmateriaal en actuele foto’s. Door het verhaal van mens, dier en gebouw te vervlechten, komt de eigenheid van de Sallandse boerderij optimaal tot uiting. Naast de hoofdgebouwen is er ruimschoots aandacht voor de bijgebouwen van de oorspronkelijk gemengde boerenbedrijven. Interviews met boerderijbewoners geven het boek een persoonlijke tint. De publicatie is een aanwinst voor iedereen die zich met Salland verbonden voelt. Klik voor meer informatie en bestelling op "Informatiemateriaal" boven aan de pagina (menubalk).

Het Sallandse boerenleven (2012)

"Mijn vee is raszuiver MRIJ, maar ikzelf ben meer een straathond." Zo begint Derk Steenbruggen zijn levensverhaal, dat ter gelegenheid van zijn 90ste verjaardag verschijnt. De Olstenaar werkt al driekwart eeuw als appelboer en veefokker. Stichting Sallands Erfgoed brengt een boek uit met al zijn verhalen, voorzien van prachtige afbeeldingen uit zijn privécollectie.

Het Sallandse boerenleven in de 20ste eeuw. Verhalen van MRIJ-veefokker en fruitteler Derk Steenbruggen is geschreven door Ewout van der Horst, een buurman van Steenbruggen en voormalig bestuurslid van Stichting Sallands Erfgoed. Van der Horst is werkzaam als historicus. Hij bracht het omvangrijke familiearchief van Steenbruggen op orde, interviewde hem uitvoerig en stelde op basis daarvan een toegankelijk boekwerk over zijn leven samen.

Het boek "Het Sallandse boerenleven in de 20ste eeuw". Verhalen van MRIJ-veefokker en fruitteler Derk Steenbruggen is voor € 17,95 verkrijgbaar via Stichting Sallands Erfgoed of de boekhandel.

ISBN 978-90-818611-0-6.

Bestellen? Mail: info@stichtingsallandserfgoed.nl (de verzendkosten zijn € 2,00)