Projecten‎ > ‎

Mooiste boerderij

Spiekerhuus Luttenberg verkozen tot 'mooiste boerderij van Salland 2012'

LUTTENBERG/HEETEN - Boerderij het Spiekerhuus aan de Looweg in Luttenberg is door de Stichting Sallands Erfgoed uitgeroepen tot 'mooiste boerderij van Salland'. De bekendmaking van de uitslag vond zaterdagmiddag 16 juni plaats op het Sunny Farm Festival aan de Weeleweg in Heeten.

Na een voorverkiezing in tien Sallandse dorpen, waarbij de lokale bevolking haar favoriete boerderij kon aanwijzen voor de eindstrijd, bleven tien kandidaten over voor 'Sallands mooiste boerderij'. Dat varieerde van bescheiden eeuwenoude katersteden tot statige dwarshuisboerderijen uit de 19de eeuw.

De verkiezing ging daarna verder via internet om het publiek erbij te betrekken. Er werden meer dan 1000 stemmen uitgebracht. Eenderde deel daarvan ging naar het Spiekerhuus in Luttenberg, een duidelijke winnaar dus. De boerderij die ook bekend staat als 't Spiek'n en Spiekenhuus, heeft een T-vormige grondslag en is gedekt met een rieten schilddak. De boerderij is gebouwd in de 19de eeuw, maar de geschiedenis van de plek waar de boerderij staat gaat terug tot in de 14e eeuw. Eigenaar van boerderij 't Spiek'n is de familie Heuven. In de boerderij is sinds kort een Bed & Breakfest BuitenOosten gevestigd. De verkiezing 'mooiste boerderij van Salland' werd georganiseerd door Stichting Sallands Erfgoed. © De Stentor

De 10 genomineerden van 2012 waren de onderstaande boerderijen:
 Brooks. Zuidloöerweg 4, Bathmen
Boerderij Broekhuis of Brooks ligt in de buurtschap Zuid-Loo bij Bathmen. Hoe oud de boerderij precies is, is niet bekend, de gebinten op de deel dateren uit de 16e eeuw. Het voorhuis is rond 1970 op het bestaande hallehuis geplaatst, waardoor er een T-boerderij is ontstaan. De boerderij is alleen hobbymatig nog in bedrijf. Naast het hoofgebouw bevindt zich een veeschuur en een aardappeldkelder. Aan de boerderij zit een karnhuis waar tot circa 1900 boter werd bereid.

Nevenzel, Janmansweg 17, Den Ham
Boerderij Nevenzel bij Den Ham hoorde van oorsprong bij landgoed Eerde. De sierlijke voorgevel bevat muurankers met het jaartal 1887. De achtergevel met onderschoer duidt niettemin op een oudere oorsprong van het pand. Op het erf staan een put met haalboom, drieroedige hooiberg en een houten schuur met rieten kap.

Het Loohuis, Sallandsweg 8, Diepenveen
Het Loohuis is een oud boerenerf, mogelijk uit de 17de eeuw, in de buurschap Rande bij Diepenveen. De achtergevel van de woonboerderij herbergt een onderschoer. Het erf telt een waterput, bakhuisje, veeschuur, kapschuur en kippenhok. De bijgebouwen zijn kenmerkend voor het gemengde karakter van de Sallandse landbouw in vroege tijden.

Groot Zwaaftink, Heetenseweg 26, Heeten
Boerderij Groot Zwaaftink in Heeten is tegenwoordig in gebruik als manege, maar toont nog tal van sporen van een welvarend agrarisch verleden. Naast de forse T-boerderij staat een schuur met zomerhuis, waar het boerengezin in de drukke en warme tijd van het jaar verbleef. Door diverse houten bijgebouwen, waaronder een wagenschuur met deels rieten wanden, heeft het erf zijn beslotenheid behouden.

de Kleine Kappe, Twentseweg 7, Heino
Katerstede de Kleine Kappe bij Heino is oorspronkelijk gebouwd als nevenlocatie bij (de verdwenen) boerderij de Kappe. De boerderij uit 1680 is naar één kant uitgebreid, waardoor het pand een L-vorm heeft gekregen. De voorgevel bevat schuifvensters met bijzonder kleine roedeverdeling. Het voorhuis heeft nog een authentieke indeling, waardoor het daglicht allen via het middelste raam de nette kamer binnenvalt.

Holsener, Schuilenburgerweg 46, Hellendoorn
Boerderij Holsener hoorde tot 1978 bij landgoed Schuilenburg. Er wordt nog altijd geboerd. In de achtergevel zit een onderschoer. Opvallend detail is het uilenbord in de nok aan voor- en achterzijde. Op het erf staat een zeldzame houten schuur, bedekt met riet en pannen, met een ingang aan de lange zijde.

Stroek, Borkeldsweg 91, Holten
De Borkeldsweg bij Holten loopt dwars over het erf van woonboerderij Stroek. Het hoofdgebouw kreeg in 1857 zijn huidig voorkomen, getuige de jaarankers. Aan de zijkant bevinden zich diverse aanbouwen, waaronder een bakhuisje. De eenroedige hooiberg in de tuin is in authentieke stijl nagebouwd. Aan de andere kant van de weg staat een schuurtje met oranje pannen dak.

Spiekerhuus, Looweg 17, Luttenberg
Het Spiekerhuus is één van de vele locaties in Salland die al vanaf de Middeleeuwen zijn bewoond. De huidige T-boerderij stamt uit de 19e eeuw. De voorgevel telt twee deuren. Aan de rechterzijde van het woonhuis is een varkensschuur aangebouwd. Voor het pand staan twee majestueuze leilindes. De boerderij fungeert als Bed & Breakfast.

de Nieuwe Maas, Rijksstraatweg 10, Olst
Katerstede de Nieuwe Maas ligt aan de rand van landgoed de Haere in Olst. De boerderij is al niet zo ‘nieuw’ meer: het jaartal 1731 op de voorgevel geeft het vermoedelijke bouwjaar aan. Oudere boerderijen in Salland hebben doorgaans een laag doorlopend rieten dak. In de zijgevel is daarom beperkte ruimte voor (stal)ramen of (mest)deuren. Het voorhuis van de Nieuwe Maas is naderhand aan een zijde opgehoogd. Tegen de IJsseldijk staat een rietgedekte schuur met bakhuisje.

Krommedijk, Herxen 95, Wijhe
Bewoners noemden zich in vroegere tijden naar de boerderij waar ze woonden. Pas in de Franse tijd werden deze familienamen vastgelegd. Het komt niet zo veel meer voor dat bewoners en boerderijen dezelfde naam dragen. Familie Krommedijk in het Wijhese Herxen vormt hierop een uitzondering. Hun voorouders bouwden het pand in 1867 uit met een dwarshuis. Het is een klassiek boerenerf met leilindes en een moestuin voor het huis en een bongerd opzij.